Sinds eind 2023 ben ik eigenaar van de ka 6 CR PH316 callsign 50, ik ben een echte oldtimer Schleicher fan en heb er al een paar versleten.
Jaren geleden kocht ik de Ka 2 B registratie D-9163 samen met Ad Wetjes, zijn aandeel werd overgenomen door Walther Hoekstra, die inmiddels volledig eigenaar is en de kist vakkundig heeft laten overhaulen in Terlet , het is prachtig geworden , met Walther had ik ook de K6 CR D-5705 die we samen opgeknapt hebben, ik de romp , Walther de vleugels, het resultaat met de kaassponsering was toch wel iets om trots op te zijn, nadat Walther mijn aandeel kocht registreerde ik de K6 CR PH- 922 W4 uit Woensdrecht op mijn naam, tijdens een buitenlanding bij een competitie is deze beschadigd en verkocht aan Jacob Meulenbroek die hem gerepareerd heeft wat een hele klus was, het resultaat mag ere zijn , ik kocht de Ka6 CR D-8608 6H uit Scheverdingen, liet de open aanhangwagen verbouwen naar gesloten, tijdens een storm waaide die om, de schade was verzekerd en daarvan kocht ik de K6E Venlo PH 397, de D-8608 was inmiddels gerepareerd dus werden ze beiden te koop gezet, De E was snel wag, bij een voorjaartreffen in Limburg werd vastgesteld dat er schetsplaatjes los zaten in de vleugels, ik besloot hem te verkopen en zo kwan de K6 CR PH-316 van Kees op mijn pad, die is inmiddels al flink op pad, in Frankrijk eind 2023 en dit jaar op de ferry naar Kleipeda Litouwen voor deelname aan de internationale VGC meeting waar die verschillende uurtjes heeft gevlogen en via Warsau en Berlijn over de weg terug naar Venlo.
Zowel romp als vleugels zijn gemaakt van hout bekleed met linnen. Het bouwjaar is 1963
Het vliegtuig heeft een spanwijdte van 15 meter en een vleugel oppervlakte van 12,45 m2. Het ledig gewicht is 197 Kilogram en de glijhoek is 1:31 bij 80 Km/h.
In 1955 vloog de eerste Ka 6, een 14 meter prestatiezweefvliegtuig van de hand van Rudolf Kaiser, de ontwerper van Schleicher. Het jaar daarop vergrootte Kaiser de spanwijdte met 40 cm. Met dit prototype vloog de constructeur zelf zijn gouden C met een afstandsdiamant.
In 1958 kreeg de Ka BR, de R van Rad = wiel.In 1958 kreeg de Ka 6 de OSTIV-prijs voor het beste standaardklasse zweefvliegtuig. Kaiser bracht enkele, vooral kleine veranderingen aan op dit vliegtuig. Het betrof vooral de vleugels. Deze kist werd de Ka 6 CR genoemd, het grote kassucces van Schleicher. De wachttijden liepen op tot wel drie jaar! 700 Stuks bouwde men hiervan tot en met 1968.
Men beweert dat de speciale Nederlandse uitvoering wel Ka 6 D wordt genoemd. Schleicher heeft nog een 15-tal Ka 6 CR Pe gebouwd, een Ka 6 met pendelhoogteroer. Er zijn 972 Ka 6-en gebouwd.